Meest gestelde vragen betreft het coronavirus in de dierenartsenpraktijk

De gezondheid van de klant, collega’s en uw huisdier is op dit moment onze hoogste prioriteit.
Wij staan 24 uur per dag, 7 dagen per week voor u klaar.
We werken volgens de richtlijnen van het RIVM ten tijden van het coronavirus.

Kan mijn hond, kat of konijn gevaccineerd worden in tijden van de COVID-19 crisis?

Het is belangrijk dat uw hond, kat en konijn in Nederland een goede basisbescherming heeft tegen een aantal ziekten. Als dierenartsen willen wij er natuurlijk alles aan doen om deze nare ziekten weg te houden bij uw huisdier.

Vaccineren is maatwerk.
Er zit gelukkig wat speling voordat een vaccinatie daadwerkelijk helemaal verlopen is. In de meeste gevallen is het dan ook mogelijk om de vaccinatie een aantal weken uit te stellen. Omdat onduidelijk is hoelang de COVID-19 maatregelen van kracht zullen zijn, vaccineren wij uw huisdieren alleen onder strikte voorzorgsmaatregelen:

  • Er zal extra tijd ingepland worden, zodat het contact met andere personen in de wachtkamer zo veel mogelijk vermeden kan worden
  • U komt met één persoon en alleen als u géén griepachtige klachten heeft
  • De assistente neemt uw huisdier over, zodat afstand voldoende bewaakt kan blijven

Neem bij vragen gerust contact op met onze praktijk, dan kunnen wij voor u kijken welke vaccinaties noodzakelijk zijn en op welke termijn dit ingepland kan worden.

Verder geldt in deze tijden van de COVID-19 crisis ook voor dieren:

Social Distancing.
Omdat vaccinaties in sommige gevallen uitgesteld zijn, kan het zijn dat dieren onvoldoende beschermd zijn voor ziekten waarvoor ze normaliter gevaccineerd worden.

  • Let op bij hondenspeelvelden
  • Laat een hond die niet gevaccineerd is niet zwemmen
  • Houdt katten waar mogelijk binnen
  • Houdt konijn binnen, of zorg dat ze niet in aanraking kunnen komen met bijv. muggen

Kan ik mijn dier laten steriliseren / castreren in tijden van de COVID-19 crisis?

Ja, dit kan.

In onze praktijk houden wij ons aan de regels van het RIVM, deze staan ook vermeld bij de ingang van de praktijk.
Wij zullen ervoor zorgen dat u uw huisdier veilig bij ons kunt afgeven en weer kan ophalen.
We vragen u om de aanwijzingen van ons personeel op te volgen tijdens het bezoek aan onze één van onze praktijken.

Het kan helaas zo zijn dat we i.v.m. te weinig personele bezetting of ziekte de afspraak moeten annuleren. Hiervoor vragen we uw begrip.

Kan ik langs komen om de nagels van mijn huisdier te laten knippen in tijden van de Covid-19 crisis?

Nee.
U kunt proberen de nagels van uw huisdier zelf te knippen.

  • Voor het knippen van de nagels van voorpoot kunt u het beste uw hond laten zitten of laten liggen. Het knippen van de nagels van de achterpoot gaat het beste in liggende positie.
  • Met een hand neemt u de onder poot van vast, met de te knippen teen tussen duim en wijsvinger.
  • Bij een licht gekleurde nagel ziet u een roze gekleurd gedeelte en een lichter gedeelte. Het roze gedeelte bevat het “leven” van de nagel. Dit gedeelte dient u te vermijden; hierin knippen is pijnlijk en kan tot bloeding leiden. Knip de nagel af in het lichte gedeelte, een paar millimeter van het roze gedeelte af.
  • Bij donker gekleurde nagels is het lastiger te bepalen waar het leven zit. Knip eerst eventueel aanwezige lichte nagels om gevoel te krijgen waar het leven van de nagels bij uw hond zit. Gaat u de donkere nagels knippen, knip dan niet direct de nagel af, maar verhoog eerst de druk met de nageltang. Trekt uw hond de poot terug, dan zit u waarschijnlijk in het leven. Herhaal dit dat een stukje lager, totdat de hond de poot niet meer terugtrekt.

Kan ik medicijnen en voer afhalen voor mijn huisdier in tijden van de COVID-19 crisis?

Ja dit kan.

Wel vragen we u van te voren contact met ons opnemen zodat wij de medicijnen of voer voor u klaar kunnen zetten. Op deze manier hopen wij zo min mogelijk mensen tegelijkertijd in onze praktijk te ontvangen.

Ik heb een spoedgeval kan ik langs komen in tijden van de COVID-19 crisis?

Ja, dit kan op afspraak

Wij zijn 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar voor spoed.
Probeer wel altijd eerst telefonisch contact met ons op te nemen.

Mijn huisdier heeft denk ik een ontstoken oog, kan ik langs komen in tijden van de COVID-19 crisis?

Wat u altijd kunt doen is het oog schoon houden met afgekoeld gekookt water en een watje.
Mocht het niet opknappen of zelfs erger worden, neem dan telefonisch contact op met de praktijk.

Mijn huisdier heeft last van zijn oor, kan ik langs komen in tijden van de COVID-19 crisis?

Neem telefonisch contact op met de praktijk. Samen met de dierenarts of assistente wordt beslist of het noodzakelijk is om langs te komen.

Welke maatregelen treffen jullie in tijden van de COVID-19 Crisis?

Wij houden ons aan de regels van het RIVM.
– we houden 1,5 meter afstand
– u mag met 1 persoon tegelijk de praktijk betreden
– u bent niet welkom wanneer griepachtige verschijnselen heeft, zoals hoesten, verkouden, koorts
– we vragen u te betalen per pin
– het personeel draagt zoveel mogelijk handschoenen en waar nodig een mondkapje
– we desinfecteren, deurklinken, pinautomaten en balie regelmatig

Kan mijn huisdier het coronavirus krijgen en overdragen?

Dit is nog niet helemaal duidelijk.

Uit onderzoeken blijkt dat honden een lage gevoeligheid vertonen, ze worden er niet ziek van zo als het nu lijkt.
Fretten en katten ( vooral jonge katten ) hebben meer kans om het virus op te lopen. Of de dieren hier daadwerkelijk ziek van worden is nog niet aangetoond.
Of onze huisdieren het virus ook kunnen verspreiden is nog niet bekend.