Vaccinatie van het konijn

Konijn

De twee meest voorkomende konijnenziektes bij zowel wilde als tamme dieren zijn myxomatose (konijnenpest) en het rabbit haemorrhagic disease (afgekort RHD). RHD komt voor in twee varianten: RHD 1 en de RHD 2.

Deze virussen verspreiden zich razendsnel en is uw konijn eenmaal geïnfecteerd, dan overleeft hij de ziekte vaak niet. Gelukkig kunt u uw konijn tegen beide virussen beschermen door het elk jaar te laten vaccineren.

Waarom en wanneer moet u uw konijn vaccineren?

Myxomatose, RHD 1 en RHD 2 kunnen dodelijk zijn voor konijnen.
Voor deze ziektes bestaan helaas geen medicijnen. Wel kunt u uw konijn jaarlijks laten vaccineren om de ziekte te voorkomen. Konijnen worden besmet door insecten. Daarom is vaccineren in het voorjaar de beste tijd om uw konijn te laten vaccineren. Konijnen kunnen gevaccineerd worden als ze tussen de vijf en de tien weken oud zijn.l dag als nacht hooi tot zijn/haar beschikking te geven.

Symptomen van RHD bij uw konijn

Er bestaan twee varianten van de ziekte: RHD1 en RHD2. Het verschil zit vooral in de termijn waarop een konijn symptomen krijgt en de leeftijd.
Sommige konijnen met RHD overlijden zonder dat er enige symptomen merkbaar waren. Symptomen kunnen zijn:

• koorts;
  • moeite met ademhalen;
  • of problemen met het zenuwstelsel.

RHD  wordt verspreid via stekende insecten maar ook door direct contact tussen konijnen, indirect door geïnfecteerde ontlasting, urine en bloed en via voedselbakjes, schoenen en kleding. Ook konijnen die niet buiten komen kunnen dus besmet raken.
Vertoont uw konijn symptomen van RHD? Zet het konijn dan meteen apart van andere konijnen en neem contact op met de dierenartsVaak overleeft een konijn deze ziekte niet, maar door goede hygiëne kunt u wel voorkomen dat het virus zich verder verspreidt.

Symptomen van myxomatose bij konijn

Konijnen kunnen besmet raken met myxomatose door besmette muggen, steekvliegen of vlooien. Ook direct contact tussen konijnen kan de ziekte overdragen. Een konijn met myxomatose heeft de volgende symptomen:

• ontstoken ogen
  • vastgeplakte oogleden
  • en verdikkingen in de huid rond de ogen, snuit, oren of anus.

Helaas overleven konijnen myxomatose meestal niet. Ook voor deze ziekte is het daarom belangrijk om uw konijn jaarlijks te laten inenten en maatregelen te nemen om te voorkomen dat de ziekte zich kan verspreiden.

Vaccin

Begin 2020 is er een nieuw vaccin op de markt gekomen voor konijnen.
Myxomatose en RHD 1 waren al gecombineerd in een vaccin. Nu is daar de RHD 2 aan toegevoegd.
Vanaf mei 2020 zullen wij gaan werken met dit vaccin en zal de standaard vaccinatie bestaan uit de myxomatose, RHD 1 en RHD 2.

Heeft u nog vragen? neem dan gerust contact op met 1 van onze praktijken.