Droes bij het paard

Droes is een vervelende aandoening voor zowel het paard als de eigenaar. De ziekte is erg besmettelijk en kan gemakkelijk van paard naar paard gaan. Hierdoor is de ziekte vaak langere tijd aanwezig bij een groep paarden of op een stal met meerdere paarden.

Wat is droes?

Droes is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus equi. Deze bacterie zorgt ervoor dat de voorste luchtwegen van een paard ontstoken raken en dan met name de lymfeklieren in de nek en de hals. De ontstekingen van de lymfeklieren kunnen zo extreem worden, dat de bulten open knappen en het pus naar buiten komt. Dit is ook direct het moment waarop het paard andere paarden kan infecteren. Dit gebeurd via neusuitvloeiing of via contact met pus. Ook door de mens kan de bacterie overgebracht worden van het ene naar het andere paard. Voornamelijk tijdens het verzorgen of via het rijden. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan de bacterie ook in waterbakken overleven. Let hier op, zeker bij gedeelte drinkbakken. Op hekken, box deuren, etc. kan de bacterie enkele dagen overleven. Circa 10% van de paarden die herstellen blijven drager. Goede hygiëne is dus erg belangrijk.

Op welke leeftijd komt droes voor?

Droes kan voorkomen bij paarden en pony’s van elke leeftijd en elk ras maar komt het meeste voor bij:

• Jonge paarden
  • Paarden die worden gehouden in grote aantallen en veel in aanraking komen met andere paarden.
  • Paarden die veel op concoursen en keuringen komen.

Wat zijn de symptomen?

Droes wordt gekenmerkt door een aantal symptomen. Deze symptomen zijn:

• Verhoogde temperatuur
  • Lymfeknoop zwelling of lymfeknoop abcessen
  • Afscheiding van slijm en pus uit de neus
  • Hoesten
  • Benauwdheid

De behandeling

Alleen in zeer vroege stadia kan droes behandeld worden met antibiotica. Meestal wordt de diagnose echter pas gesteld nadat zich abcessen hebben gevormd. De meeste paarden herstellen volledig, echter complicaties kunnen voorkomen. “Verslagen droes” komt als complicatie ongeveer bij 10% van de paarden voor en wordt gekenmerkt door abcessen over het hele lichaam.